Hankiss Elemér, www.talaljuk-ki.hu, 2005. április 14.
Ezt a cikket a szerző a kilencvenes évek közepén írta. De sajnos, a
benne írtak még mindig időszerűek, mert továbbra sem sikerült igazán
„kitalálnunk Magyarországot”. A kudarcokról és lehetőségekről szólnak
az alábbi sorok. A tanulmány letöltése (RTF formátum, 53 KB) Kánaán és a farkasok
Néhány évvel ezelőtt találtam egy színes metszetet. A 18. század elején
készült, Tirolban. Az akkoriban gyakori nemzetkarakterológiák egyike
volt. A felső sávban egymás mellett sorakoznak az akkori Európa
jelentős népeinek képviselői, nemzeti viseletükben. Ott vannak, szép
sorrendben, a spanyolok, a franciák, az olaszok, a németek, az angolok,
a polákok, a magyarok, a muszkák, a törökök és mások. Baloldalt az
országok adottságaira és népeik jellegzetes tulajdonságaira vonatkozó
kérdések sorakoznak, s minden nemzet alá be vannak írva a válaszok.
Tanulságos panoráma, még akkor is, ha az akkori tiroliak ítéletét és
előítéleteit tükrözi. Arra a kérdésre például, hogy miben
voltak gazdagok e különböző nemzetek, a spanyolok földjéről azt
olvassuk, hogy „termékeny”, a franciákról azt, hogy „gondosan
megművelt”, a németekéről azt, hogy „jó”, a lengyelekéről, hogy
„erdős”. A pálmát azonban a magyarok viszik el; az ő földjükről az áll
a táblában, hogy: „termékeny és gazdag.” S hogy miből van fölöslegük? A
spanyoloknak „gyümölcsökből”, a franciáknak „árucikkekből”, a
németeknek „gabonából”, az angoloknak „legelőkből”. Az elsők azonban
megint a magyarok: nekik bőséggel van „mindenből”. Amikor
azonban a népek erkölcsi s más tulajdonságaira kerül a sor, a sorrend
megfordul. Azt olvassuk, hogy a spanyolok „okosak”, „nagyvonalúak”,
„tiszteletreméltóak”, „gőgösek”. A franciák „könnyelműek”, „kedvesek”,
„műveltek”, „fondorlatosak”. A németek „nyíltszívűek”, „jók”,
„ájtatosak” és „mindenhez értenek”. Az angolok „nyájasak”, „nőiesek” és
a „világi ügyekben járatosak”. A magyarok viszont: „hűtlenek”, „a
lehető legkegyetlenebbek”, „árulók”, „vérszomjasak”, „lázongók” –
vagyis a lehető legrosszabbak és leggonoszabbak. Nem
hízelgők ránk nézve az állathasonlatok sem. A spanyolok olyanok, mint
az „elefántok”, a franciák, mint a „rókák”, a németek, mint az
„oroszlánok”, az angolok, mint a „lovak”, a lengyelek, mint a „medvék”,
mi magyarok viszont: „farkasok” vagyunk. Nem kedvező az sem, amit a
jellemző időtöltésekről olvashatunk. A spanyolok legszívesebben
„játékkal” töltik idejüket, a franciák „szemfényvesztéssel”, az olaszok
„fecsegéssel”, a németek „ivászattal”, az angolok „munkával”, mi
magyarok pedig: „henyéléssel”. S végül is hogyan s hol halunk majd meg?
A spanyolok „ágyban” halnak meg, a franciák „háborúban”, az olaszok
„kolostorban”, a polákok „az istállóban”, a németek belefulladnak „a
borba”, az angolok „a vízbe”, a muszkák „a hóba”. És mi? Mi
belepusztulunk a folytonos viszálykodásba, „vagdalkozásba”. Végül
is tehát az a kép rajzolódik ki Magyarországról, hogy Európa
legtermékenyebb országa, tejjel-mézzel folyó Kánaán, ámde lakosai
gonoszak, álnokak, izgágák, vérszomjas farkasok. És: henyélnek. Nem
érdemlik meg jó sorsukat. Hogy miért vagyunk épp mi a
leggyűlöletesebb fajzat, az érthető a kuruc-labanc harcok évtizedei
után. Az azonban már figyelemreméltó, hogy akkoriban még a németek
álltak a legiszákosabb nemzet hírében, az angolokat pedig már akkor, az
ipari forradalom korai évtizedekben is dolgos népként emlegették a
messzi Tirolban. Minket meg mihaszna, henye nációként. Az
idők változnak. Ma már nem a németek kocsmáznak a legtöbbet, mi pedig
nem vagyunk Kánaán, és a henyélésre se jut már időnk a túlélésért folyó
mai küzdelemben. De azért a rólunk festett akkori torzkép
elgondolkoztató. Mert képünkkel és önképünkkel azóta is komoly bajok
vannak. Manapság is gyakran torzképünket rajzolják sokfelé a világban,
és torz képünk van magunkról nekünk magunknak is. Már szinte bele se
merünk nézni a tükörbe, és eltakarjuk arcunkat akkor is, ha mások
tekintenek ránk. Nem vagyunk egyedül ezzel a bajjal. Csillagsávos lobogók
Még a legnagyobb és legsikeresebb nemzetek is küszködnek önmagukkal.
Önnön bizonytalanságaikkal és bizonyosságaikkal, sikereikkel és
kudarcaikkal, vágyaikkal és szorongásaikkal. Amerika a világ
leghatalmasabb országa, de lakóinak azért nap mint nap szükségük van
öntudatuk megerősítésére. Szombatonként-vasárnaponként milliók
szorongatják az amerikai zászlócskákat a futballstadionokban, de
lengenek a csillagsávos lobogók úton-útfélen, házakon és középületeken,
iskolákban és vásárlóközpontokban, mindenütt, olyan sokaságban, hogy ha
nálunk előfordulna ilyesmi, a fél világ nacionalizmust kiáltana.
Clinton hetente kétszer elmondja, televízióban és mindenütt, hogy
Amerika a világ legnagyobb és legnagyszerűbb nemzete. Az iraki diadalt
a világot fenyegető ősgonosz szentgyörgyi legyőzésévé mitizálták
politikusok és médiumok... És így tovább. Másfelől viszont igaz az is,
hogy a vietnami kudarc évtizedekig gyötörte őket, és a színesbőrű
gettók jelenléte még ma is üszkösödő seb a társadalmi tudatban.
Vagy a németek. Van mire büszkének lenniük. Van mire építeni
öntudatukat. A Dürerek és Boschok, Goethék és Thomas Mannok,
Beethovenek és Mozartok életművére, Max Planckokra és Heisenbergekre, a
Mercedes Benzre és a német márkára – és mégis kétségbeesnek,
összeomlanak, ha nemzeti válogatottjuk kikap vasárnap (hogy múltjuk
sötét szakadékaira ne is utaljak). És mi? Hogy állunk mi?
Rosszul. Velünk baj van. Nem érezzük magunkat jól a bőrünkben. Nem
hiszünk önmagunkban. Nem hiszünk az országban. Megzavarodott történeti
tudatunk. Összekuszálódott jövőképünk. Nem leljük honunkat a hazában.
Nem találjuk helyünket a világban. Nem vagyunk jó formában.
Hol lehet a hiba? A tükör a torz? Vagy mi torzultunk el ilyen
ijesztően? Úgy vélem, torz a tükör is, de eltorzultunk mi is. S
ráadásul még nyomorúságunkban rosszabbnak látjuk, és kifele is
rosszabbnak mutatjuk magunkat, mint amilyenek vagyunk. Ezzel még
fokozzuk a bajt. Egy olyan társadalomnak, amelynek ennyire
megrendült a hite önmagában, ennyire kedvét vesztette, ennyire torz és
sérült az önképe, annak még a lehetségesnél is rosszabbak az esélyei
arra, hogy kiláboljon egy adott rossz, vagy nem különösebben jó
helyzetből. Persze mind a rólunk alkotott kép, mind
önképünk javulni fog magától is, ha gazdasági és társadalmi állapotaink
rendeződnek. De e két tényező összefügg: az önkép esetleges javulása,
az önbecsülés erősödése, az önmagunkba vetett hit visszanyerése egyik
előfeltétele lehet a sikeres gazdasági kibontakozásnak.
Fontos volna tehát végiggondolnunk azt, hogy hogyan keveredhetnénk ki
ebből a kátyúból. Mik azok az értékek, amelyekre fölépülhetne önnön
értékességünk tudata? Hol vannak azok a kiválóságok és teljesítmények,
hol vannak azok a szerepek, amelyek helyet és szerepet biztosítanának
nekünk a világban? Letisztult történeti tudattal, higgadt önérzettel,
határozott jövőképpel, megtalálva igazi szerepünket „hegyeket
mozgathatnánk meg”. Vagy legalábbis esélyeink a sikerre jelentősen
javulnának. Lássuk lehetséges és lehetetlen szerepeinket.
Néhányat azok közül, amelyekkel történetünk évszázadai során
kísérletezgettünk. És néhányat azok közül, amelyekkel az elkövetkező
években, évtizedekben próbálkozhatunk. A múlt szerepei
Mielőtt belevágnánk a dologba, szólnom kell néhány szót a „szerep”
fogalmáról. Szerepen nem azt értem ebben a tanulmányban, hogy valami,
ami nem igazi. Itt vagyok én, az igazi lényemmel, s ott a szerep, ami
csak szerep, csak játék, csak tettetés. Ahogy az egyént, úgy egy
társadalmat vagy országot is azok a szerepek alakítják, formálják,
amelyeket története folyamán eljátszott és eljátszik. Szerepeink
lényünk leglényegévé válnak. A szerepek voltaképpen
stratégiák, amelyekkel el akarjuk érni céljainkat. Illetve
magatartásformák, amelyekben a világ előtt meg akarunk mutatkozni.
Gondosan kell megválasztanunk őket, mert a választással jelenünket és
jövőnket formáljuk. A szerepek mozgósíthatják erőinket, de meg is
béníthatnak minket. Gazdagíthatnak és szegényíthetnek. Erősíthetnek és
korrumpálhatnak. Jövőnket építhetik és zsákutcába futtathatnak.
Segíthetik és akadályozhatják azt, hogy megtaláljuk helyünket a most
kialakuló világban. S most jöjjenek a szerepek. Vitéz katonák
Vitéz katonák voltak őseink: évszázadokon át fontos eleme volt ez a
nemzeti, vagy legalábbis nemesi öntudatnak, felvállalt szerepünknek és
kifelé sugárzott „országimázsunknak”. Nem véletlenül. 890
és 960 között óriási csattanással és ajtóstul estünk be Európába. Azt
is mondhatnám, hogy történetünk legsikeresebb reklám- vagy PR-kampányai
voltak azok a bizonyos hajdani kalandozások. Mert egycsapásra ha nem is
népszerűvé, de legalábbis ismertté tettek minket Európában. Azt is
mondhatnám, hogy soha nem voltunk annyira ismertek és annyira bent
Európában, mint akkor. Azóta se foglalnak minket imáikba – mint
ördögöket vagy angyalokat – a milánói, frankfurti vagy párizsi anyák.
Az akkori NATO-nak, a nyugat-európai hadaknak csaknem 100 évébe
tellett, hogy az orrunkra koppintsanak (pontosabban, hogy levágják a
fülünket), és évszázadokra visszaszorítsanak minket a keleti végekre és
a feledésbe. (Csaknem pontosan ezer évet kellett várnunk, hogy –
1956-ban – újra ekkorát csattanjunk, és további negyvenhárom évet, ha
jól számolom, hogy füllevágás helyett befogadjanak az újabb keletű
NATO-ba.) Azóta se voltak ilyen világraszóló katonai
sikereink. Legendás huszárainknak csak vitézkötéses egyenruhája jutott
el Európába, Simonyi óbester berlini villámhadjáratáról lassanként már
mi is megfeledkezünk, s ma már katonai vitézségünkből legfeljebb
egy-egy szlavóniai vagy boszniai híd építésére telik. Nem is lenne ez
baj, ha más, békésebb területeken sikeresen vitézkednénk. Szabadsághősök, forradalmárok
Fontos szerep volt ez is. A lengyelekkel együtt meghatározó vonás volt
ez országunk arculatán. Önképünkben is, kifelé fordított ábrázatunkon
is. Rákóczi híre Párizsban is visszhangzott (igaz, jobbára csak ott), a
szabadságharc fényei rövid ideig még bevilágították a már újra csendes
és sötét Európát. 1956-ban azután újra szabadsághősökként robbantunk be
a világ tudatába. Erre a képre és 1956 emlékére még ma is
építhetünk. Elsősorban kint, Nyugaton, mert az egyébként nagyon is
feledékeny világ ötvenhatot még nem felejtette el egészen. Itthon
viszont az elmúlt évek politikai gyűlölködéseinek viharában ötvenhat
emléke is megzavarodott, nem nőttön-nőtt, hanem elhomályosodott tiszta
fénye. Igaz, annak idején 1848 képe is megzavarodott egy-két évtizedre,
és 1956 emléke is kitisztulhat még s fontos elemévé válhat majd egy
higgadt és méltóságteljes nemzeti tudatnak. Nyugat védőbástyája
Kedvenc szerepünk, kedvenc mítoszunk volt évszázadokon át. IV. Béla óta
próbáljuk eladni magunkat mint a Nyugat védőbástyáját – akárcsak a
lengyelek, litvánok, szlovákok, románok, sőt időnként még az oroszok is
–, sikertelenül. IV. Bélát cserbenhagyták, a mohácsi bukás nem jött
rosszul nyugati szomszédainknak, évszázadokon át használtak minket, ha
nem is bástyának, de gyepűnek. Kállaiék 1943-44-s bástya-kísérletét a
Nyugat nem vette komolyan. Igaz, voltak nagy és sikeres
pillanatai is ennek a bástya-szerepnek. Mindenekelőtt a nándorfehérvári
győzelem (de vajon tudja-e még valaki Európában, hogy miért szólnak
délben a harangok?). 1956-nak is volt ilyen felhangja. És az 1989-es
határmegnyitás is e dicső pillanatok közé tartozik, de ami hasznot
kipréselhettünk belőle, azt már, azt hiszem, kipréseltük.
Ma már nincs mit kezdeni ezzel a stratégiával. Pillanatnyilag nincs ki
vagy mi, aki ellen meg kellene védeni a Nyugatot, inkább mi szeretnénk,
ha a Nyugat megvédene minket. Hogy ki vagy mi ellen, arról a nyílt
titokról mindannyian szemérmesen hallgatunk. Ámbár az európai uniós
csatlakozási tárgyalások során újra felmerült a bástya-motívum.
Érvként, hogy a keleti-déli világból Európa felé törtető szegénység
áradatával szemben – immár elektronizált – bástyaként védenénk meg az
Uniót, csak engedjetek be már mielőbb, mielőtt elsüllyedünk mi is a
szegénység e tengerében! Az államalkotó nemzet
Évszázadokig volt ez a szerep országhatáraink igazolásának, nemeseink s
utódaik előjogainak egyik fontos eszköze. Az egyetlen államalkotásra
képes nemzet vagyunk a térségben: még a harmincas-negyvenes években is
ezt tanították az iskolákban. Szent István, az Anjou-k, Mátyás, Deákék:
valóban államalkotók voltak. De végre már meg kellene hallanunk és
értenünk, hogy a körülöttünk élő népek inkább államrombolóknak – vagy
Nyugat felől nézve izgága rebelliseknek – tartottak minket. Árpádék
döntötték végső romlásba, úgymond, a Nagy Morva Birodalmat. Mi
hasítottuk szét az északi s déli szlávságot. Elpusztítottuk a román
élő-fejedelemségeket – ha voltak ilyenek. És a kisnépek rabtartóivá
lettünk. Ez utóbbi bélyeget máig sem sikerült lemosnunk magunkról,
amikor már csaknem egy évszázada atyánkfiain verik le a tényleges és
vélt sérelmeket az új államalkotók. Jó lett volna, fontos
lett volna 1989-ben váltani. És azt mondani, például, hogy most már
inkább Közép-Európa megalkotásában vállalunk szerepet. Nem vezető
szerepet, mert ez csak olaj lenne a tűzre. Szerepet. De ehhez sok jó
gondolatra, bátor kezdeményezésre és bölcsességre lett volna, lenne
szükség. (A vezető szereppel kapcsolatos közelmúltbeli sajtóhírek nem
hiszem, hogy jót tesznek az ügynek.) Egy nagy ország polgárai
A hajdani Nagy Magyarország utáni nosztalgia még mindig része nemzeti
önképünknek. Valahol mélyen, sokak szívében. Nem is mint megvalósítható
vágy, hanem jó érzéssel, öntudattal eltöltő keserédes emlék. Igen,
hajdanában, egy-két évig valóban három tenger mosta birodalmunk
partjait. Ma az egyetlenke magyar tenger mossa három megyénk
partvédelmeit. Bécsnek büszke vára valóban nyögte Mátyás bús hadát,
egy-két hétig-hónapig (nem tudom pontosan, meddig), s mi nyögtük Bécs
csillogó hatalmát két-három századig. 1867 és 1914 között valóban egy
nagy birodalom részesei s társbirtokosai voltunk. Trianon után aztán
egyszeriben kis országgá zsugorodtunk. Ma már esélyünk sincs arra, hogy
újra nagyhatalommá váljunk (katonai, politikai, gazdasági értelemben),
de még hetven év elteltével sem igazán találtuk bele magunkat a kis
ország szerepébe. Egyfelől fejetlenül szaladgáltunk
védelemért és támogatásért különféle nagyhatalmakhoz. Az olaszokkal
kezdtük, a németekkel folytattuk, az oroszok maguktól jöttek, de közben
vártuk az amerikai arkangyalok seregét, 1989–90-ben a németek lábainál
hevertünk, most idegesen dörömbölünk a gazdag Európai Unió kapuján.
Nem mondom, hogy ez utóbbi stratégiának van igazi alternatívája. De úgy
vélem, hogy sokkal több energiát kellett volna s kellene arra
fordítani, hogy kis országként is igazán értékesek legyünk a világ
számára. S több gondolatot és erőt kellett volna arra is fordítanunk,
hogy keressük az együttműködés és a szövetség lehetőségeit Európa más
kis országaival. Miért nem próbálkozunk az európai (és nem csak a
kelet-európai) kis országok együttműködésének szószólói szerepével?
Képtelenség volna? Mártírszerep
Kedvenc, és leghaszontalanabb szerepünk a 16. század óta. Rajtunk
tatár, török járt, Rákóczi híres jelmondata sebektől vérző mártírként
aposztrofálja a magyar nemzetet, az 1920-as és 30-as években plakátok,
képeslapok sokasága ábrázolta az országot keresztre feszített
Krisztusként, vadállatok tépte mártírként, és az
ötvenes-hatvanas-hetvenes években is sokan éltük meg nemzeti sorsunkat
mártírsorsként. Vannak, akik még mindig próbálkoznak.
Panaszkodnak fűnek-fának a világban, és csodálkozunk, hogy senki a füle
botját se mozgatja. Sokat ártunk magunknak ezzel az avítt szereppel. A
mártíromságnak nincs ma már piaci értéke. Manapság nem a mártíroknak,
hanem a győzteseknek áll a világ. A panaszkodás életveszélyes.
Problémából a probléma megoldásává kell válnunk – ahogy az amerikaiak
mondanák –, és akkor majd érdeklődéssel fordulnak felénk. Kultúrnemzet
Minden európai nemzet annak tartja magát. Méltán, mert minden nemzet
briliáns teljesítményekkel dicsekedhet e téren. A mi teljesítményeink
is kiemelkedők, büszkék lehetünk rájuk. De nem föltétlen jobbak – vagy
rosszabbak –, mint más nemzeteké, például a szomszéd népeké, akikkel
folyton-folyvást vetélkedünk. Liszt és Bartók nagyszerű zenész volt, de
az volt Chopin és Dvořák is. Munkácsy és Csontváry remekül festett, de
Chagall vagy Kandinsky se volt kismiska. Irodalomban még talán egy
kicsit le is maradtunk, legalábbis ami a világhírt illeti. Ha jól
meggondolom, Molnár Ferenc az egyetlen írónk, akit világszerte ismernek
a nem-irodalmárok is, s nem tudom, kit tudnánk híresség tekintetében
Kafkával és Čapekkel, Kunderával és Hraballal szembeállítani, hogy csak
a cseheket említsem. Azt mondhatná valaki, hogy nagy karmesterekben meg
tudósokban viszont mi állunk jobban. Ez igaz, de ha ünneprontó akarnék
lenni, akkor utalnék arra, amire ilyenkor utalni szokás, arra ugyanis,
hogy Nobel-díjas tudósainkat sikerült ugyan felnevelnünk – többek
között azért, mert a tízes-húszas évek budapesti gimnáziumai a világ
legjobb középiskolái közé tartoztak –, de nem sikerült megtartani őket,
mert országunk gazdasága nem tudott lépést tartani a Nyugattal,
politikai rendszerünk eltorzulása pedig egyenesen kilökte magából
ezeket a nagy tehetségeket. Hatvan-hetven éven át nem is
nagyon törődtünk velük. Csak a legutóbbi időben történtek próbálkozások
arra – külföldön élő magyar szakértők meghívása, híres magyarok
budapesti találkozója, a magyar filmesek világtalálkozója –, hogy
külföldre szakadt honfitársainkat kérjük meg arra, segítsenek új
országunk s új arculatunk kialakításában. De Teller Ede és Osváth
György, vagy hogy a sportcsillagokat is megemlítsem, Szeles Mónika,
Karch Károly vagy Polgár Judit még mindig nem a magyar kultúra
tiszteletbeli nagykövete. Különleges szerepek
Sok szereppel próbálkoztunk már. Voltunk már „kelet népe”, mely az ősi
Ázsiából hoz holmi különleges üzenetet Európának; de az üzenetet
útközben elfelejtettük, vagy soha nem is tudtuk. Voltunk már,
vágyainkban, „Kertmagyarország”, de a valóságban magyar ugar maradtunk.
Voltunk már, álmainkban, „Kelet-Európa Svájca”, csak éppen a kicsiségen
kívül másban nem hasonlítottunk a modellre. Ajánlkoztunk
„kompországnak” Nyugat- és Kelet-Európa között, csak éppen
elfelejtettük, hogy ennek érdekében tenni is kellene valamit. A jövő szerepei
Ahhoz, hogy kedvező képet tudjunk sugározni magunkról, és kedvezőbb
fényben láthassuk magunkat, előbb tudnunk kellene, hogy mit akarunk
kezdeni magunkkal; s hogy milyen üzenetet akarunk sugározni magunkról a
világnak. Más szóval: előbb „ki kell találnunk” magunkat. Ahogy a
hollandok kitalálták magukat a 16. században, az angolok a 17.-ben.
Ahogy az amerikai alapító atyák kitalálták országukat a 18. század
végén, a franciák meg forradalmaikban. Ahogy kitalálták magukat a
németek 1860 után, majd szerencsésebben a második világháború után, az
osztrák néppárti és szociáldemokrata vezetők 1944-ben Hitler
börtöneiben, a norvégek, svédek a húszas években, a finnek és a
spanyolok a hetvenes-nyolcvanas években, és így tovább. Vagy ahogy
Robert Schumanék kitalálták az egyesült Európát az ötvenes-hatvanas
években. Magyarországot is kitalálta volt Szent István és
tanácsadói köre, kitalálták Anjou királyaink, megpróbálta kitalálni
Széchenyi és a reformnemzedék, kitalálták, sorrendben utolsóként
Deákék. Azóta? Elvetélt kísérletek és a kommunisták pusztító utópiája.
1989 óta pedig a Nyugat alázatos és buzgó másolása, csak éppen
elfelejtve azt, hogy demokráciából és piacgazdaságból is többféle van,
és el kellene dönteni, hogy melyiket másoljuk. Sajnos, még nem akadt
Adenauerünk és Willy Brandtunk, Kennedynk vagy Margaret Thatcherünk.
Meglehetősen nagy még a zűrzavar, a kapkodás, az ország ide-oda
rángatása. Hogyan találhatnánk ki magunkat ma, értelmesen,
higgadtan, sikeresen? Hogyan találhatnánk meg a helyünket a világban, a
világgazdaságban, a világpolitikában? Ideje volna elgondolkozni ezeken
a kérdéseken. Nem szőhetünk grandiózus terveket. Kis ország
vagyunk, szegény ország vagyunk. Viszonylag kevésre kell vállalkoznunk,
de azt a keveset kiválóan kell megcsinálnunk. Nem lehetünk elsők
mindenben, de elsőknek kell lennünk legalább valamiben. A kiválóság
szigetévé kell válnunk valamiben. Nem szerezhetünk
babérokat katonai téren. Nem válhatunk gazdasági nagyhatalommá, de még
közép-európai kistigrissé is csak nagy üggyel-bajjal tudnánk átvedleni.
A politika terén már van valami keresnivalónk. Nem úgy, persze, ahogy a
késő nyolcvanas években képzeltük, hogy Kelet-Közép-Európa majd az
arany harmadik út perspektíváját kínálja a világnak, egy új
társadalmi-gazdasági modellt. Hanem mondjuk a külpolitika terén. Remek
kezdeményezésekkel például, amelyekre majd felfigyel a világ.
Vannak lehetséges, jó szerepek. Mondhatnánk például azt, magunknak és a
világnak, hogy kicsi és szegény ország vagyunk ugyan, de a jogrend
országa vagyunk, példát mutatunk az egész világnak abból, hogy az
emberi és állampolgári jogokat hogyan lehet és kell tiszteletben
tartani. Ehhez azonban előbb valóban a példás jogrend országává kellene
válnunk. Pénz ehhez is kellene, de nem olyan tengernyi, mint egy
gazdasági csodához. Ámde kell hozzá ész, erő és szent akarat, s ezek
ugyanolyan hiánycikkek nálunk manapság, mint a pénz. És kellene hozzá
példamutatás, az ország vezetőinek, vezető politikusainak,
üzletembereinek, közéleti személyiségeinek példamutató tisztessége,
gyémántkeménységű morálja, tántoríthatatlan törvénytisztelete.
Vagy mondhatnánk azt, hogy kicsi és szegény ország vagyunk, de a
polgári tisztesség országa vagyunk. Felelősségteljes, tisztességes,
autonóm polgárok országa. Ennek az útnak azonban még legfeljebb a
legelején járunk. Mondhatnánk azt, is, hogy kicsi és
szegény ország vagyunk úgyis, de az emberi-társadalmi szolidaritás
példamutató országa leszünk. Ettől azonban talán még távolabb vagyunk,
mint a polgári tisztességtől. Nagyon komoly elszánás, kitartó munka és
bölcsesség kellene ehhez valamennyi szereplőtől – kormánytól,
munkaadóktól, munkavállalóktól s valamennyi állampolgártól –, de még
nem sok jele van az ilyen elszánásnak, kitartásnak és bölcsességnek.
Épp ellenkezőleg: a rendszerváltás óta nem sokat haladtunk előre, ha
ugyan nem hátráltunk, ezen a téren. A társadalmi szolidaritás, ha
lehet, még gyengébb, mint volt az elmúlt negyven évben. Társadalmunk
nagyobbik fele joggal háborog az elszenvedett és látott
igazságtalanságokon. Mondhatnánk azt is, hogy kicsi és
szegény ország, de emberséges ország vagyunk. Egyike azon kevés
országoknak, amely a maga szerény eszközeivel jól gazdálkodva s
társadalmi összefogással megszabadult egy évezredes átoktól: az éhező
gyerekek, hideg lakásban egyedül rostokoló öregek, magukra hagyott,
elesett emberek, szabad ég alatt alvó hajléktalanok szégyenétől. Ámde
egyelőre még nem mondhatjuk ezt. A hajdani hárommillió koldus
szégyenének bélyegét még mindig magunkon viseljük. S most megint ránk
éghet az egy- vagy kétmillió koldus országának a szégyene. Itt, Európa
szívében. Mondhatnánk, hogy a nyitott társadalom országa
vagyunk, nyitottak vagyunk minden új eszmére, befogadunk minden jó
gondolatot, örülünk a sokféleségnek, nem félünk a mástól, együtt tudunk
élni egymással. Ezen azonban még nagyon sokat kellene dolgoznunk. Nem
elegendő Szent Istvánék vagy Deák Ferencék szép példájának emlegetése.
Egy széleskörű társadalmi tanulásfolyamatban le kellene győznünk a
belénk maródott előítéleteket, elfojtott gyűlölködéseinket, meg kellene
tanulnunk valóban emberszámba venni egymást. S ez nehéz feladat. Ebben
elöl kellene járni a politikai-közéleti elitnek – de mintha inkább
hátul kullogna. Több türelmet, odafigyelést tapasztal, és több józan,
higgadt szót hall az ember az országot járva, mint a budapesti
„Beltway”-n belüli izgága politikai légkörben. Mondhatnánk
azt is, hogy kicsik és szegények vagyunk ugyan, de a minőség országa
vagyunk. Minden, ami a mi kezünkből kerül ki, kiváló minőségű. Ismerve
áruinkat, omladozó vakolatú városainkat, lépésben döcögő vasútjainkat,
ezt ma még senki sem hinné el nekünk. Igaz, már vannak tükörpadlójú
gyárcsarnokaink, mindig is voltak takaros konyhakertjeink, vannak már
fehér overallban vagy orvosi köpenyben dolgozó szakmunkásaink. A
minőség forradalma azonban még várat magára. Hadd említsek meg itt, zárójelben, egy triviális, de idevágó példát.
Az ország külföldi népszerűsítésének, reklámozásának vannak már kitűnő
szakemberei, kiadványai, eredményei. De vannak még furcsa
megbicsaklásai is. Az amerikai Newsweek 1995. március 20-i számában
például megjelent egy Magyarországot bemutató fizetett reklám,
„Magyarország: új horizont” címmel. Éles kontrasztban e sokat ígérő
címmel, a cikk képanyaga lehangolóan földhözragadt. Savanyú és bávatag
menedzser-portrék merengenek bele a semmibe, miniatűrben. Csak a MATÁV
külföldi partnerei mosolyognak, érthető módon. Iráni fundamentalistának
álcázott pénzügyminiszter villogtatja ránk a szemét és bajszát. A
magyar távközlést két hangyával, hat delfinnel, egy nyilván nem magyar
műholddal és két értelmezhetetlen képpel reklámozzák. Nem tudni, miért,
de Magyarország „szépségét, vendégszeretetét és sokféleségét” egy
ausztriai kolostor előtt horgonyzó osztrák hajó fényképével
szemléltetik. S ráadásul még, pechünkre, a magyar anyagot megszakítva,
a középső két oldalon óriási, kétoldalas Opel-hirdetés van, rajta egy
vicsorgó szárított dinoszaurusz-fej. Lehet, hogy az Opelnek ez jó
reklám, de nekünk bizonyára nem az. Mondhatnánk, hogy a
tehetséges emberek országa vagyunk, az új gondolatok országa, vagy hogy
Magyarország Európa laboratóriuma, ahol új, alkotó szellemű
megoldásokkal kísérleteznek kiváló szakemberek. A gépek, a társadalom,
a lélek mérnökei. Ehhez azonban sokkal többet kellene tenni, mint
amennyit jelenleg teszünk. Legalább annyit, amit a századelőn azok a
bizonyos nagyszerű középiskolák tettek, vagy a harmincas években
Klebelsberg Kunó tett. De ide sorolnám még Keresztury Dezső, Kovács
Máté, Kiss Árpád remek csapatát is, akik a szabadság utolsó
pillanataiban még megteremtették az általános iskola új rendszerét.
Ösztönözni kellene, a jelenleginél sokkal jobban, a szabad és bátor
gondolkodást, az alkotókedvet, az újító szellemet – egy globalizálódó
világban a költségek hamar megtérülnének. A párbeszéd
országa: ez is jó szerep lehetne, de nagyon nehéz volna tisztességesen
eljátszani. A választási kampány során sok szó esett a társadalmi
párbeszéd fontosságáról, de azóta még mintha a retorika szintjén is
megfeledkeztek volna róla. Kár, mert az egész világon akadozik a
közvetett, parlamenti demokrácia gépezete, s az az ország, amely a
közvetlen, „kommunikatív” demokrácia elemeit be tudja kapcsolni a
politikai gépezetbe – s ennek egyik alapvető eleme kell hogy legyen az
állandó párbeszéd a politika és a társadalom között –, az egész világ
elismerő figyelmét kiérdemli majd. Ismétlem, kár, hogy nincs erre igazi
szándék és készség, mert itt, ebben a szerepben lehetne szinte a
legkevesebb anyagi befektetéssel a legnagyobb nemzetközi figyelmet és
sikert elérni. Lehetnénk, elvben, a bizalom országa is.
Tegyük máris hozzá: az egymásban való bizalom és az önmagunkban való
bizalom országa. Ez két külön dolog. Mindkettőre nagy szükségünk volna.
Tudjuk, az egymásban és az ország intézményeiben való
bizalom mélyrepülése 1989 után is folytatódott. Nem bízunk
intézményeinkben. Inkább félünk, mintsem bízunk egymásban. S ez a
bizalmatlanság és félelem komoly kárt tett s tehet még az országban.
Gondoljunk csak az úgynevezett „törzsi háborúra”, amely éveken át
mérgezte az ország közéletét, az emberek szívét és értelmét. Az új
kormánynak és parlamentnek, s a társadalom egészének komoly
erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy a bizalmatlanság és a
félelem légköre eloszoljék, hogy ellentéteink ellenére is képesek
legyünk egy ország állampolgáraiként együtt dolgozni. Mik a tervei
ezzel kapcsolatban a kormánynak, az ellenzéknek, a különböző társadalmi
intézményeknek és szervezeteknek? Meg az állampolgároknak? Egyelőre
még, sajnos, nem hangos a közélet e tervektől. Legalább
ilyen fontos az, hogy a magyar társadalom visszanyerje bizalmát
önmagában. Abban, hogy képes kezébe venni a sorsát, képes megoldani
problémáit, képes tisztességben és egymással békében élni, képes nagy
és igazi teljesítményekre, képes kiváló minőségű munkát végezni, képes
az európai nemzetek élvonalába kerülni. Óriásit lendítene a ország
szekerén az, ha megszületne az emberekben ez a józan, polgári öntudat,
önbizalom, önérték-tudat. Mégpedig úgy, hogy közben mentesek maradnánk
minden hamis illúziótól, gőgtől, nemzeti nagyravágyástól. Egyetlen
igazi szerepet sem játszhatunk el jól és sikeresen, ha nem sikerül
szert tennünk erre az öntudatra, önbizalomra. Mondhatnánk
azt is, hogy Közép-Kelet-Európa központja vagyunk. Európai színvonalú
iskoláink nyitva vannak a térség valamennyi diákja előtt;
világszínvonalú kórházaink kedvezményes áron (a nyugati kórházaknál
olcsóbban) fogadják a térség betegeit; bankjaink mindenki másnál
kedvezőbb feltételeket kínálnak a régió polgárainak; vasútjaink,
útjaink elröpítik őket Európába; megannyi konferenciatermünk a térség
problémáival foglalkozó konferenciáktól hangos; érdemes utazási
irodáinkhoz, biztosítóinkhoz fordulniuk; ügyvédi irodáink és tanácsadó
cégeink, Uraim és Hölgyeim, rendelkezésükre állnak; és így tovább.
Mondhatnánk mindezt, ha az elmúlt évtizedben komolyabban dolgoztunk
volna ezen a programon. Szerencsére kormányaink erőteljesebb segítsége
nélkül is sok minden történt ezen a téren. Vállalkozhatnánk
a híd szerepére Nyugat és Kelet között. (Ezt a szerepet sokáig Ausztria
játszotta, majd az utóbbi években, meglehetősen kurtán-furcsán, s
véleményem szerint balgán, feladta.) Földrajzi helyzetünk,
NATO-tagságunk, és Európai Unió-beli tagságunk, s bizonyos adottságaink
alkalmassá tennének minket erre a szerepre. Ezt a szerepet szomszédaink
könnyebben elfogadnák tőlünk, mint a kelet-közép-európai központ, vagy
pláne vezető hatalom szerepét. De egyelőre nem vállaltuk fel igazán ezt
sem. Mert ugyan segítettük-e kellőképpen az elmúlt
nyolc-kilenc évben kelet-európai szomszédainkat, a románokat,
ukránokat, bolgárokat, szlovákokat közelebb kerülni Nyugat-Európához?
Megtettünk-e és megteszünk-e mindent annak érdekében, hogy mielőbb
bekerüljenek a NATO-ba és az Európai Unióba? Továbbadtuk-e a tudást,
amit Nyugaton megszereztünk? Megtettünk-e minden tőlünk telhetőt annak
érdekében, hogy a lehető leggyorsabban épüljenek az utak és vasutak
kelet és dél felé? Szívesen látjuk-e az onnan idelátogatókat?
Üdvözlik-e óriásplakátok a román, ukrán, szerb turistákat? Kint lobog-e
a román, a szlovák, a szerb, a horvát, az ukrán zászló szállodáinkon és
fogadóinkon? Tudunk beszélgetni velük? Az iskolában tanultunk-e róluk,
történelmükről, kultúrájukról? Jól érezhetik nálunk magukat? Örülünk
nekik? Csodálkozhatunk-e azon, hogy mások nem Kertmagyarországnak és
Kelet-Európa Svájcának láttak és tituláltak minket, hanem
„dzsentriországnak”, „urambátyám-országnak”, az „utolsó csatlósnak”,
„cigányországnak”, „gulyáskommunizmusnak”, vagy, vállon veregetve, a
„legvidámabb barakknak”? Az ország arca Ma még meglehetősen komor és meggyötört ez az arc. Van-e esély arra, hogy előbb-utóbb elmosolyodjék?
Minden bizonnyal. Helyzetünk javulása előbb-utóbb kezdi majd kisimítani
ráncainkat. De önmagában nem oldja meg azt a problémát, hogy önképünk,
amely most az indokoltnál rosszabb, kezdjen derűsebbé, pozitívabbá
színeződni. A magyar társadalom tudatának, öntudatának,
önértékelésének, önképének átalakulása azonban olyan bonyolult és nehéz
folyamat és feladat, hogy itt, most nem merek bele se gondolni. Inkább
a kép másik oldaláról szólok néhány szót, arról az arcunkról, amelyet a
világ felé fordítunk. Vagy pontosabban arról, ahogy kívülről látnak
minket. Nem a nulla pontról kell indulnunk. Sok és komoly
munka folyt és folyik az országban ezen a téren, sok műhelyben és
intézményben. De amennyire meg tudom ítélni, még nagyon sok a teendő.
Hiányzik, mindenekelőtt, egy húszfilléres. Az a bizonyos, amelyik még
nem esett le. Hiányzik egy zseniális gondolat, egy megvilágosodás,
hogy: Igen, ez a szerepünk! – erre van a legtöbb képességünk és
esélyünk, ez nyit meg előttünk legtöbb lehetőséget, ez mozgósíthatja az
ország erőit, ez foghatja össze erőfeszítéseinket. Valami pofonegyszerű
gondolat kell, ami beleilleszthető egyetlen jelmondatba, szimbólumba,
emblémába, de azért kifejezi, sugallja azt, ami az ország, ami értékes
az országban, amiről a világ minden sarkában azt mondják majd,
elmosolyodva: ja persze, a magyarok! Valami olyasmi kellene, mint a
holland fapapucs vagy szélmalom, amely ma már egyszerre sugározza a
szorgalmat, tisztaságot, egyszerűséget, a polgári erényeket, és
sugározza a szabadságot, a derűt, a győzelmet, az Óceánról áradó szelek
frissességét. Hogy a kabát kell előbb vagy a gomb? Hogy
előbb ki kell találni a szerepet, az ország szerepét a világban, és
aztán lehet megrajzolni s megfogalmazni hozzá az emblémát? Vagy egy
zseniális embléma is elindíthatja a gondolkodást és a program, a szerep
kidolgozásának folyamatát? A kettőnek valahogy együtt kell
megszületnie, gondolom. Hiányzik még a húszfilléresen kívül
az együttműködés is a különböző műhelyek, intézmények között, a
társadalomról már nem is szólva. Hiányzik, vagy esetleges még annak a
felismerése is, hogy az ország arculatának az alakítása nem pusztán
intézmények és szakemberek dolga. Nélkülözhetetlen az ö tudásuk és
munkájuk. De ha nem vesz részt ebben a munkában valamilyen formában az
egész ország, az intézmények, a sajtó, az állampolgárok hada, ha nem
válik közös üggyé az, hogy végre meg kell találnunk, ki kell találnunk
magunkat, el kell fogadnunk önmagunkat, igazi értékeinket kell
kisugároznunk a világba: akkor elkerülhetetlenül kárba vész a
legbuzgóbb szakértői munka is. Egy ország arcát sikeresen
csak úgy lehet világgá sugározni, ha minden város, minden intézmény,
minden állampolgár, a politika és a gazdaság – a maga módján – mind
ugyanazt a gondolatot, eszmét, képet sugározza. Százféle színben,
formában, de az üzenetek sokasága valahogy egybecsendül. Az
országpropagandában igazán sikeres országok – Ausztria, Olaszország,
Spanyolország, az USA (könnyű nekik!), és mások – ilyen egységes, bár a
részletekben rendkívül gazdag képet sugároznak magukról. Mi
meg…? Farkasoknak már nem néznek minket, s Kánaánnak se az országunkat.
Keverednek, kavarognak a rólunk alkotott képben – ahol egyáltalában él
az emberekben rólunk bármiféle kép is – a Piroskák, Mariskák, Csikósok,
1956-os szabadsághősök, tokaji borok, balatoni hullámok, budapesti
hidak, NATO-újoncok, s még miegymások. Nem valami nagy sikert ígérő
útibatyu ez a huszonegyedik századra. Egyelőre még nem sugárzik az
ország a kiválóság szigetének varázsos fényeivel. Hankiss Elemér Farkasok Kánaánban, www.talaljuk-ki.hu, 2005. április 14. A fotó a talaljuk-ki.hu weblapon található cikk illusztrációja.
|