|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Morbus Hungaricus avagy a Nagy Regresszió
|
Hankiss Elemér, www.talaljuk-ki.hu A tanulmány letöltése (64 KB, Word formátum)
A cikk szerzője úgy véli, és azt elemzi, hogy a magyar társadalom
széles rétegeiben az elmúlt 15 év folyamán egy regressziós folyamat
játszódott le. (Ez a cikk a magyar társadalom mai állapotáról szól, de
talán érdekelheti a térség többi országában lakókat is, mert náluk is
előfordulhatnak hasonló dolgok. Ha olvasóink közül bárki bemutatja a
párhuzamokat és különbségeket, írását nagy örömmel föltesszük a
honlapra.) Írhatnék, szívesen írnék a virtutes
hungaricae-ról, vagyis a magyar társadalom szép erényeiről és
eredményeiről is. Kétségtelen, hogy 1989 óta sokakban felerősödött a
„segíts magadon” (self-help) angolszászok által oly nagyra becsült
szándéka és képessége. Százezrek tanultak bele a vállalkozás bizonyos
formáiba; valami keveset megtanultunk a demokratikus intézmények
működtetésének gyakorlatából és a demokratikus viselkedés szabályaiból.
A pénzzel való bánásmódnak sokan elsajátították bizonyos elemeit. Egy
szűk réteg már a nemzetközi gazdasági élet porondján próbálgatja
erejét. Sokan kinőttek már a csodavárás állapotából is, új, modern,
eladható szakmai tudásra tettek szert. És így tovább. Az
érem másik oldala azonban nem csillog ilyen szépen. A világ élvonalában
vagyunk (legalábbis a fejlett világban) az alkoholizmusban,
testsúlyban, szívbetegségekben, államadósságban, költségvetési
deficitben, vállalati csődökben, a gyerekek bántalmazásában,
idegbetegségekben, a várható élettartam rövidségében… Európában az
utolsók között vagyunk nyelvtudásban, megtakarításban és még sok minden
másban. De nem ezekről a közismert bajokról akarok beszélni. Hanem az
országban élő emberek személyiségének, magatartásának egy sajátos
torzulásáráról. Egy társadalom-méretű „regresszióról”. A
pszichológusok, úgy tudom, akkor beszélnek regresszióról mint kóros
folyamatról, amikor valaki nem tud szembenézni önmagával vagy a
világgal, és védekezésképpen valamilyen korábbi tudatállapotba,
személyiségállapotba húzódik, hátrál vissza. Azt hiszem, ez történt a
magyar társadalommal, vagy legalábbis az emberek jelentős hányadával az
elmúlt másfél évtizedben. Az egyre inkább összekuszálódó világban
képtelenek voltak szembenézni az előttük tornyosuló feladatokkal.
Megtorpantak, hátrahőköltek, visszahúzódtak. Számos formája
figyelhető meg a mai magyar társadalomban e tömeges regressziónak. Az
alábbiakban felsorolok közülük néhányat. Épp csak megemlítem a
különböző változatokat, nem bocsátkozom részletes elemzésbe.
Regresszió a bogárreflexbe. Sokan vannak közöttünk, akik ijedtükben
bezárkóztak, begubóztak, moccanni sem mernek. Nem akarják látni,
hallani azt, ami körülöttük történik. Elhessegetik a külvilágot,
elhessegetik még önnön gondolataikat is. Bele lehet
menekülni a csigareflexbe is. Ez az előbbi regresszió-típus valamivel
szelídebb formája; szuperérzékennyé lett embertársaink jellemző
magatartása. A csigaházból időnként óvatosan kinyújthatja az ember a
nyakát, hogy aztán ijedten, érzékenyen és sértődötten újra
visszahúzódjon a csigaház sötét, párás melegébe.
„Rosszkedvünk telén” – mondhatnánk Shakespeare-rel. Volt nekik is, van
nekünk is elég okunk a rosszkedvre. Ma, sokkal kevésbé költőien, inkább
úgy szokás mondani, hogy a „depresszió” népbetegséggé vált nálunk (és
vált, talán kisebb mértékben, másutt is). A depresszió sok esetben
valóban betegség, nem tudom, milyen gyakori benne a menekülés jellegű
mozzanat, vagyis az, hogy valaki már-már szándékosan húzódik be a
rosszkedvű tompultságnak ebbe a menedékébe. A pánik is
regresszió : „elvesztem a fejem”, vagyis elvesztem életem fölött az
ellenőrzés képességét, amelynek kiépítésén évezredeken át dolgozott az
emberiség. Regrediálok egy korábbi védtelenebb, tehetetlenebb
állapotba. Ugrálok, csapkodok, mint a megrémült majomsereg.
Gyakori formája a regressziónak a paranoiába, bizalmatlanságba, a
mindenki-mindenkinek-az-ellensége tudatba, vagyis egy a „társadalmi
szerződés” megkötése előtti bizonytalanabb s félelemmel telibb világba
való visszazökkenés. De visszahátráltak sokan a dzsungelbe
is, vagy legalábbis abba a hitbe, hogy dzsungelben élnek. Egy olyan
világban, ahol nincs törvény, nincsenek jogok és kötelességek, csak
erőszak van. Ahol az erősebb az úr. Nap mint nap erősítik bennük ezt a
hitet az újsághírek, amelyek az erősebbek és erőszakosabbak diadalairól
adnak folyton-folyvást hírt. És közvetve ezt a hitet erősíti az a
számtalan TV-film is, amelyekben estéről estére izomkolosszusok verik,
rúgják, marcangolják agyon egymást a legnemesebb vagy nemtelenebb
kőkorszaki hagyományok szerint. És mi gyönyörűséggel teli borzongással
nézzük őket. A világ sokak számára – nálunk és másutt –
olyan kuszává, bonyolulttá és érthetetlenné vált, hogy a felvilágosult
értelem és ráció több évszázados kibontakozása után felerősödött bennük
a hajlandóság arra, hogy visszameneküljenek az irracionalitás
félhomályába. A parapszichológia, az asztrológia, a mítoszok, a New Age
típusú irányzatok és művek óriási divatja jelzi ezt a népvándorlást.
Hogy csak egy példát említsek, az Amazon elektronikus könyváruház az
„okkult” címszó alatt a következő témaköröket sorolja föl, s
mindegyiken belül könyvek sokaságát ajánlja: földön kívüli lények,
asztrálsugárzások, aurák és színek, vitatott tudás, termésforgók,
kultuszok és démonizmus, ESP, kabbala, mágia, metafizikai jelenségek,
okkultizmus, parapszichológia, rózsakeresztesség, sátánizmus,
sámánizmus, spiritizmus, természetfelettiek, ufók, megmagyarázatlan
misztériumok, bájitalok (wicca), boszorkányság. – Felsorolom itt még
néhány olyan könyv címét is, amelyek mostanában állnak az amerikai
könyvesboltok polcain: Gyertyamágia haladóknak (Advanced Candle Magic)
– Beszélgessünk a mennyországgal (Talking to Heaven) – Neved rejtett
igazsága (The Hidden Truth of Your Name) – Számmisztika (Numerology) –
Tarokk alapismeretek (Tarot Basics) – Hogyan kavard a mágikus üstöt (To
Stir a Magic Cauldron) -– Zöld boszorkányság – (Green Witchcraft) –
Merlin varázsló 21 leckéje (The 21 Lessons of Merlin) – Kelta
bölcsesség (Celtic Wisdom) – Mindennapi Karma (Everyday Karma) – Az Új
kinyilatkoztatások (The New Revelations) – A Shen Ku művészete (The Art
of Shen Ku) – Az új kínai asztrológia (The New Chinese Astrology) –
Asztrológia a lélek számára (Astrology for the Soul) – Istenek
technológiája (Technology of Gods) – Atlantisz (Atlantis) – A Titkos
Tan (The Secret Doctrine). Világszerte milliók és
tízmilliók menekülnek vissza nap mint nap a mai élet sivár
racionalitásából egy hajdani vagy képzeletbeli világ jelentésekkel s
mély élményekkel teli irracionalitásaiba. Bár többségük inkább úgy
fogalmazna, hogy egy irracionális világból menekülnek vissza egy
mélyebb és igazabb racionalitás világába. Ha nem is a maga
számára, de a többi ember számára veszélyesebb stratégia az, ha valaki
az agresszió állapotába regrediál. Tör, zúz, rombol, másokon, a világon
veri le tehetetlenségének, frusztrációinak kínját. Ez a kőkorszakbeli
dühök világába való visszahátrálás az egyik legelterjedtebb
regressziótípus nálunk manapság. Kisebb-nagyobb mértékben majdnem
mindannyian szenvedünk benne. Csörtetünk a tömegben, mint őseink a
bozótban, már-már rinocéroszként rohannánk neki az előttünk araszoló
autónak, a „plafononra mászunk”, ha valami nem történik a kedvünkre,
gyilkos indulatoktól majd fölrobbanunk, ha valaki keresztbe tesz
nekünk… Folytassam? Vannak, akik a regresszió kellemesebb
formáját választották, választják: zsírpárnák pólyájába bújnak.
Szorongásukat halászlébe, makarónihegyekbe, csokoládékrémekbe fojtják.
Vissza lehet hátrálni a múltba is. Többféleképpen. Lehet ez a múlt egy
hajdan volt vagy hajdan sem volt „aranykor”; például a Kádár-rendszer,
a Horthy-korszak, a dicsőséges nemzeti múlt aranyködbe vesző homálya.
Ha azért merülnénk el a múltba, hogy erőt gyűjtsünk a jövőre, akkor nem
is volna ez rossz stratégia. Csakhogy többnyire üres nosztalgiákról, a
jövő építését akadályozó múltbeli roncsokba kapaszkodásról van szó.
Rokon ezzel a gyerekkorba való regresszió. A gyermekded
felelőtlenségbe, nyafogásba, duzzogásba való visszasüllyedés. A
hatvanas-hetvenes években írtam az akkori magyar társadalom kényszerű
infantilizálódásáról, a felelősségteljes, autonóm polgári magatartás
elsatnyulásáról (vagy elrejtőzéséről). 1989-ben azt hittem, hogy
végre-valahára túl vagyunk ezen a négykézláb mászkáló, gügyögő,
hátulgombolós állapoton. Tévedtem. Virágzik hazánkban az
új-infantilizmus. Számos jele van ennek (egyébként nemcsak nálunk,
hanem az egész nyugati civilizációban). Gondoljunk csak az
erős oralitásra (a habzó krémek, csokoládé bonbonok, húsos spagettik,
roskadozó pizzák televíziós kultuszára), megannyi televíziós műsor
butácska gügyögésére, a játékok, társasjátékok, sportjátékok, találós
kérdések mindent elöntő divatjára (a nyugati civilizáció történetében
nem volt még olyan kor, amelyben a felnőttek nap mint nap ennyit
játszottak volna). Vagy gondoljunk a fogyasztói civilizáció egy másik
meghatározó jegyére, a hedonizmusra, az élvezetek hajhászására; az
örömelvűség, a mindenáron való örömszerzés és azonnali vágykielégítés
hajdanában inkább csak a gyerekekre jellemző magatartására.
Lehetőség van arra is, hogy – ha az élet problémái nagyon kínozzák –
megszabaduljon az ember önmagától, személyiségétől, énjétől. A
legegyszerűbb alkohol segítségével regrediálni ebbe az én-nélküli
állapotba. S minden bizonnyal a hazai alkoholizmus magas foka is tünete
annak a Nagy Regressziónak, amelyet ebben a cikkben elemzünk (ámbár itt
már inkább a regresszió évszázados gyakorlatáról van szó – hiszen
korábbi korszakainkban is bőven volt oka az embereknek az öntudatlan
bódultságba hátrálni a világ megannyi baja, nyomorúsága elől). De
vannak szelídebb s nem kevésbé hatásos módszerek is. Megszabadulhat az
ember a személyiségétől úgy is, hogy föladja, lerombolja, vagy mondjuk
„szétszórja”. Ez utóbbinak például az a módja, hogy – ha az ember nem
akar felnőtt személyiségként szembenézni az élettel, az élet
lehetőségeivel és problémáival, akkor – a szó szoros értelmében
szétszórja, illetve pontosabban „szétszórakozza” az életét és önmagát.
Ez ma különösen könnyű, mert korunk civilizációja, a fogyasztói
civilizáció, a nap huszonnégy órájában erre ösztönöz minket: ne törődj
semmivel, élvezd az életet, szórakozz, szórd szét magad az élet színes
forgatagában. Feledkezz meg magadról és a világról. (Igaz, népszerű ez
a megoldás az egész nyugati típusú civilizációban, de nálunk az elmúlt
két-három évtizedben látványosan felerősödött.)
Visszamenekülhet az ember az ösztönök világába is. A szexuális
forradalom például minden bizonnyal felszabadulás volt, áttörése
azoknak a korlátoknak, amelyekkel a nyugati civilizáció túlzottan is
visszaszorította a szexuális vágyakat. Másfelől azonban megvolt s
megvan benne a regresszió mozzanata is, a regresszióé egy civilizáció
előtti állapotba. Mert tudvalevő, hogy a civilizáció fogalmában
elidegeníthetetlenül benne van a szabályozó, korlátozó, „visszanyeső”
momentum, s egy olyan „civilizáció, amely napi huszonnégy órán át
hirdeti a vágyak már-már korlátlan kielégítésének lehetőségét s
parancsát, legalábbis ebből a szempontból megkérdőjelezi önmaga
civilizációs jellegét. Persze minden civilizációban voltak olyan
hosszabb-rövidebb korszakok, hetek, napok, hónapok (dionüszoszi
ünnepek, „karneválok”, stb.), amikor az ösztönök kiszabadulhattak e
szabályozó rendből, de a mai fogyasztói civilizáció „örökös karnevál”
jellege, amelyről sok kiváló tudós ír, már-már szétfeszíti az adott
civilizáció kereteit. Nem tudom, hogy nálunk, Magyarországon, erősebb-e
a szex-kultuszban ez a regressziós mozzanat, mint Nyugaton, de a
szexuális szabadság mindenképpen kapóra jöhetett s jöhet azoknak, akik
az élet gondjaival és szorongásaival szemben menedéket keresnek.
A regresszió egyik leggyakoribb formája a világból a családba való
visszahúzódás. Sok olyan ember van manapság, akinek, Kosztolányi Dezső
szavaival élve, „határa kertfal, tyúkól, pincegádor…”, aki nem lát túl,
és nem is akar túllátni ezen a kertfalon, aki nem törődik, nem tud, nem
akar, nem mer törődni a világgal. Családjában és családja körül pörög
olyan serényen, hogy ne kelljen egy pillanatra se kitekintenie egy
„idegen világba”. Veszélyesebb ennél a regresszió a nyájba,
a Ionesco-féle rinocéroszhordába. Ez volt a 20. század legnagyobb,
legszégyenteljesebb, legpusztítóbb regressziója. Százmilliók érezték
gyengének vagy akár senkinek magukat, és „csatlakoztak a hadhoz”,
menekültek bele a nyájmelegbe, pótolták nem létező személyiségüket
nyájszemélyiséggel, s váltak gyakran, akarva-akaratlan gyilkos hatalmak
cinkosaivá. 1989 után volt valami halvány esélye annak, hogy
négykézlábról két lábra áll nálunk az emberek többsége, vállalva a
független, felnőtt, autonóm emberi lét kockázatát és veszélyes örömét.
De csalódtunk. A szétzilálódó világ új félelmei és a félelmekből fakadó
gyűlöletek nagyon hamar beterelték többségüket valamelyik új keletű
nyáj, mozgalom, párt, világnézet, horda karámjába. Személyiségük,
függetlenségük, polgári méltóságuk siralmasan összetöpörödött.
Regressziós tünet a jövő-vakság is. Eltakarjuk a szemünket, nem
akarunk, nem merünk előre, a bizonytalan, ismeretlen jövőbe nézni. Bele
lehet menekülni a közönybe, a reménytelenségbe is. Ha nem látunk
semmiféle kiutat, semmi lehetőséget, akkor a hiábavaló reménykedés
fájdalma ellen beburkolózhatunk az önként vállalt, hitvallássá tett
reménytelenségbe. „Nincsen remény, nincsen remény” – mondhatjuk,
kiálthatjuk a költővel együtt, és máris enyhül a kín. Ha ezt a tompult
reménytelenséget filozofikus rezignációvá tudjuk nemesíteni, akkor még
büszkék is lehetünk magunkra. Vissza lehet vonulni a
cinizmus bástyái mögé is. Ha sikerül elhitetni magunkkal, hogy nincs és
nem is lehet semmi érték, semmi jó, semmi tisztesség, semmi emberség a
világban, akkor nem fáj annyira mindezeknek az értékeknek a hiánya. A
cinikus öngyógyításnak ez a kísérlete mindenképpen regressziónak
tekinthető, ha hiszünk azoknak a filozófusoknak – a filozófusok
többsége ebbe a csoportba tartozik –, akik szerint az emberlét lényege
a „világépítés”, vagyis egy olyan világ építése, amelyben van
szabadság, méltóság, értelem. Vissza lehet menekülni a
mártír-tudat kellemes állapotába is. Emlékszünk még, az
ötvenes-hatvanas években sokan vállalták a mártíriumot nálunk is, a
térség többi országaiban is. Életüket, biztonságukat, karrierjüket
áldozták föl egy szent ügy védelmében. Mára azonban megfakultak vagy
eltűntek a szent ügyek, a gonosz hatalmak is puha angórakesztyűt húztak
karmaikra, simulékonyak és udvariasak, nehéz fogást találni rajtuk. Nem
nagyon van lehetőség és szükség igazi mártíriumra. Ennek ellenére sokan
húzódnak vissza a mártír-tudatba, az ártatlanul szenvedő nemes lelkű
ember szerepébe, akinek a szenvedés jutott osztályrészül. Hajdanában a
mártíromság vállalása új világot építő bátor tiltakozás volt egy rossz
és bűnös világ ellen. Ma, legalábbis a nyugati világban, a világ elől
menekülő ember szerepe ez, aki azért valamiféle glóriával kárpótolni
akarja magát a kudarcokért. Rokona azoknak, akik a zsörtölődő ember
magatartásába töpörödtek vissza. Folyton-folyvást duzzognak a világ mai
állásán, anélkül hogy megpróbálnának változtatni a dolgokon.
A regressziós folyamattal értelmi vakság is együtt jár. Vannak, akik a
bezáruló értelem, a „closed mind” szindrómájára utalnak ezzel
kapcsolatban, vagyis arra, hogy az emberek tudata rugalmatlanná válik;
gyengének, bizonytalannak érzik magukat, és ezért görcsösen
kapaszkodnak egy-két készen kapott vagy korábban megszerzett
„igazságba”, tévhitbe. Nem merik elengedni a fogódzkodókat, más
igazságát meg sem akarják hallani, képtelenek váltani, pánikszerűen
ragaszkodnak a maguk meggyőződéséhez, mindenki más csak tévedhet, vagy
szánt szándékkal, gonosz szándékkal hamisítja meg a tényeket.
Az angolszász szakirodalom „self-handicapping”-nek nevezi az önbénítás
regressziós stratégiáját. Akkor beszélnek erről, amikor valaki maga
állít akadályt magának. Gondoljunk például egy olyan sportolóra, aki
nem készül föl kellőképpen egy következő versenyre. A nem megfelelő
felkészülés csökkenti ugyan a siker esélyét, de egyúttal kézenfekvő
mentséggel is szolgál arra az esetre, ha kudarcot vall az ember a
versenyen. Ez az önbénítás, vagy másképpen kifejezve a
sikerorientáltsággal szemben a kudarckerülő magatartás választása a
hetvenes-nyolcvanas években is sokakra jellemző volt Magyarországon és
valószínűleg egész Kelet-Európában. Érhető módon, mert egyfelől kevés
lehetőség volt az igazi sikerre, másfelől a sikernek, az átlagból való
kiemelkedésnek megvoltak a maga veszélyei. A kudarckerülő lavírozás sok
esetben bölcsebb stratégia volt. Az elmúlt másfél
évtizedben a lehetőségek sokasága nyílt meg az emberek előtt. Ez jó is,
meg rossz is. Mert egyfelől nagyobb az esélye és kisebb a veszélye a
sikernek. Másfelől azonban most már nincs, vagy kevesebb a mentség is.
Az esetleges kudarc okát önmagában kell keresnie az embernek. S hogy
ezt a fájdalmas megszégyenülést elkerülhessék, sokan hajlanak az
önbénításra: ahelyett, hogy minden megtennének a siker érdekében,
inkább a körülmények sújtotta, tehetetlen, szerencsétlen ember
állapotába regrediálnak. Rokon ezzel a menekülés a
betegségbe közmert szindrómája. Nem arra utal ez a kifejezés, hogy
sokan kiíratják magukat betegszabadságra, hogy ne kelljen dolgozni
menniük. Hanem arra, hogy a nehéz problémák, élethelyzetek elől sokan
belemenekülnek a betegségbe, valóban megbetegszenek, vagy legalábbis
betegnek érzik magukat; akarva-akaratlan visszahúzódnak a tehetetlenség
gyermekded állapotába. Visszahúzódhat az ember a kiskertbe
is, a paprikabokrok, sarkantyúvirágok, barackfák közé. Zseniális húzása
volt a Kádár-rendszernek, hogy sokszázezer családnak osztott ingyen
vagy fillérekért, nem szántóföldet, hanem kiskertet. Izgága, keserű,
türelmetlen, kiszámíthatatlan, politizáló, kritizáló, változást
követelő, az utcán, kocsmában tengő-lengő-összeröffenő, boldogtalan
proletárokból teremtett így szinte egy csapásra békés, kiszámítható,
boldog kispolgárokat. Mert akinek kertje van, az nem ér rá utcán,
kocsmában tengeni-lengeni, politikáról vitatkozni, elégedetlenkedni,
rendszert szidni; az már nem kiszámíthatatlan, izgága elem, hanem
kiszámítható kertész, mert kiszámítható például az, hogy ekkor meg
ekkor a barackfákat kell metszenie, a szőlőt permeteznie (ami nem
halasztható el holmi zajongó tüntetésért); de ideje sincs, mert
deszkát-téglát kell hajszolnia, hogy felépíthesse a szerszámoskamrát
vagy a kis hétvégi kalyibát. A kiskerttulajdonos már nem a politikai
változást, hanem az esőt vagy a napsütést várja; nem ér rá
„gyülekezni”, legfeljebb egy-két percre támaszkodik rá az ásójára és
vált néhány szót a szomszédjával, és akkor sem a politikáról
vitatkozik, hanem arról, hogy melyik gyomirtó szer a jobb; már nem a
rendszert szidja, hanem a pajort meg a vakondokot; a diófa alatt issza
meg a maga kis borát, nem a füstös és izgága kocsmában. Vagyis az
öntudatos, harcos, politizáló proletár vagy polgár önként és békésen
visszavonul egy ősi állapotba, a kertész hajdani idilli-édenkerti
világába. – Arról itt most nem szólok, hogy ez a visszahúzódás csak
közéleti szempontból regresszió. Mert a kiskert – más szempontból – a
felnőtt, felelősségteljes, gondolkodó emberi személyiség iskolája is.
Visszatérve a regresszió kérdéséhez, megállapíthatjuk végezetül, hogy
ha egyik stratégia nem sikerül, akkor a megoldatlan, megoldhatatlan
feladatok okozta szorongás állandó feszültségben, szívet görcsbe
rándító, gyomrot maró neurotikus állapotban tarthatja a pácienst. És ez
talán a legrosszabb s legveszélyesebb változat. *
Ha a fenti elemzés helytálló, s az elmúlt tizenöt évben valóban
lejátszódott Magyarországon (s feltehetőleg a többi kelet-közép-európai
országban is) az említett regressziós folyamat, akkor vajon mi a
teendő? Hogyan lehetne lelassítani, megállítani, visszafordítani ezt a
folyamatot? A válasz már-már közhelyszerűen vagy
szemérmetlenül egyszerű: El kellene hárítani az emberi életek előtt
feltornyosult, feltornyosuló akadályokat. Legalábbis azokat, amelyeket
el lehetne hárítani – sok van belőlük –, és az emberek szép lassan
előbújnának regressziós barlangjaikból. Ez így persze túl szépen,
kicsit népmeseszerűen hangzik; de azért érdemes lenne elgondolkozni
rajta. Mindenekelőtt számba kellene venni az akadályokat,
és hamar kiderülne, hogy nem minden pénzkérdés vagy kizárólag
pénzkérdés. Az agresszió elharapózása, a szorongás elől a múltba, a
gyerekkorba, zsírpárnákba vagy az irracionalitások világába való
menekülés, az önbéklyózás, a közöny, a cinizmus, a mártírtudat, a
depresszió, a családba zárkózás, a jövő-vakság: mindez nem kizárólag és
nem is föltétlen pénzzel és magasabb életszínvonallal gyógyítható. (Ami
nem azt jelenti, hogy a létbiztonság erőteljes és következetes növelése
nem alapvető feladat.) Minden valószínűség szerint
csökkenne a szorongás, és gyengülne a világtól való elfordulás, a
visszahúzódás vágya, ösztöne, ha csökkenne az országban a
bizonytalanság és a zűrzavar (egyelőre nem csökken). Ha rend lenne az
országban (nincs rend). Ha világosak, elfogadhatók, többé-kevésbé
méltányosak volnának a játékszabályok (ma nem azok). Ha e szabályok
minden körülmények között betartatnának (ma kocsonyásak a szabályok).
Ha áttetsző volna a politika, ha az emberek tudnák, hogy mi történik az
országban, az országgal, ővelük (nem tudják). Ha az emberek azt látnák,
hogy vezetőik hozzáértők, tisztességesek, és mindent elkövetnek annak
érdekében, hogy az ország és ők, mint állampolgárok, előbbre jussanak
(nem így látják őket). Ha bízhatnának bennük (többségükben nem bíznak).
Ha határozott elképzelések volnának az ország jövőjével kapcsolatban
(nincsenek). Ha kevesebb volna a pártpolitikai retorika, mellébeszélés,
hitegetés, és több a pontos információ, a világos terv, a betartott
ígéret (nem több). Ha az iskolák, az értelmiség, a médiumok a
jelenleginél sokkal többet tennének azért, hogy az emberek bízzanak
magukban, akarjanak és tudjanak segíteni önmagukon (alig tesznek
valamit). Ha az embereknek lenne tudásuk és bátorságuk ahhoz, hogy
kiépítsék a maguk hálózatait önnön érdekeik védelmére (kevesen vannak
még ilyenek). Ha az ország tudatosan dolgozna azon, hogy az új
munkahelyek mellett százezerszám jöjjenek létre új „szereplehetőségek”
is, társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális, szociális,
érdekvédelmi és más szerepek, amelyek az értelmes feladatok, a polgári
felelősségtudat és végső fokon az öröm forrásaivá válhatnak az emberek
életében (egyelőre még nagyon kevés az ilyen szerep). Vagy
így, vagy másképp, más eszközökkel, de a Nagy Regresszióval mint súlyos
patológiás jelenséggel mindenképpen komolyan kellene foglalkoznia az
ország polgárainak, szakértőinek, vezetőinek. A nagy ívű gazdasági
programok, még ha lennének is ilyenek, akkor sem tudnák önmagukban
elhozni – rosszkedvünk tele után – jókedvünk tavaszát. Hankiss Elemér Morbus Hungaricus avagy a Nagy Regresszió, www.talaljuk-ki.hu A tanulmány letöltése (64 KB, Word formátum)
|
|
|